H.E. Archbishop Georges Kahhale Zouhairaty, Apostolic Exarch of Venezuela, Titular Bishop of Abila, Lysania

ولد المطران جورج كحالة في حلب 1/8/1938 والتحق بالإكليريكية الصغرى للرهبانية الباسيلية الحلبية وهو في العاشرة من العمر، ثم أكمل دراسته الثانوية والفلسفية واللاهوتية في كلية الجمهور وجامعة الروح القدس في الكسليك وحاز على إجازة في الفلسفة. رسم كاهناً في صربا على يد المطران هيلاريون كبوجي في 2/2/1966 وعين رئيساً لإكليريكية الآباء الباسليين الحلبيين من 1967 الى 1970. وتزامناً مع عمله كأستاذ فلسفة في جامعة الروح القدس، حصل على شهادة الدكتوراه في الفلسفة من جامعة القديس يوسف في بيروت ومن ثم شهادة في الدروس الرعوية من مونتريال في كندا.

في 1972، تولى رعية كراكس لغاية عام 1989 (مع توقف قصير في 1984) وأسس المجلة العربية الإسبانية “الفدا”. منذ تعيين المطران بطرس الراعي زائراً رسولياً في 1984، شرع في بناء الكاتدرائية الحالية للقديس جاورجيوس في كراكس. لدى تعيينه مستشاراً ونائباً عاماً للرهبانية الباسيلية الحلبية، عاد الأرشمندريت جورج كحالة الى لبنان عام 1989 وتسلم تنشئة المبتدئين ثم رئيساً لدير سيدة رأس بعلبك حيث تكرم أيقونة عجائبية للعذراء مريم.

عند وفاة المطران بطرس الراعي 7/6/1994، عينه السينودس المقدس خلفاً له وثبت يوحنا بولس الثاني هذا التعيين في 12/10/1995 كإكسارخوس رسولي في فنزويلا وزائراً رسولياً في الأرجنتين وأسقف شرفي أبيلا في ليزانيا.

تقبل السيامة الأسقفية في دير الشير في 21/12/1995 بوضع يد البطريرك مكسيموس الخامس، بمعاونة الأساقفة الياس نجمة ويوحنا منصور. نصب الأكسارخوس الجديد في كراكس في 14/1/1996 مدشناً في الوقت عينه كاتدرائية القديس جاورجيوس.

 

Georges Kahhalé Zouhaïraty, BA (born on 1 August 1938 in Aleppo, Syria) since 1995 is the Apostolic Exarch for the Melkite Greek Catholic Apostolic Exarchate of Venezuela.

 

 

Life

 

On February 2, 1966 Georges Kahhalé Zouhaïraty was ordained a priest of the Basilian Order. With simultaneous appointment as titular Bishop of Abila Lysaniae he received on 12 October 1995, the appointment as Apostolic Exarch in Venezuela. The Patriarch of Antioch Maximos V Hakim was the main consecrator on 21 December 1995 and the co-consecrators were Archbishop Elias Nijmé, BA from Tripoli (Lebanon) and Auxiliary Bishop of Antioch Archbishop Jean Mansour, SMSP.

 

 

The Middle East

 

Bishop Georges Kahhalé Zouhaïraty was represented in October 2010 as a delegate to the Special Assembly of the Synod of Bishops for the Middle East. On the situation of Christians in the Middle East, he issued an opinion. In it, he said it was an important task of living in exile Christians to support the living in their home country and Christians in the faith. His exact words were: “We, the emigrants from Syria, Lebanon, Palestine, and – allow me to say it – Egypt, our country will always love you and stay close to our country and our origins. There are numerous men and women that can give the religious impulses and with scientific and economic generosity in the countries can be active, welcome us with open arms.”

Leave a Comment

Your email address will not be published.